Aktuality

28. 5. 2014 - Nejpíš sem už asi nikdo nechodí (ani se nedivím, když poslední článek byl přidanej skoro před rokem), ale kdyby náhodou, tak začínám znova bloggerovat. Nebudu sem určitě dávat články každý den, ale tak třikrát do týdne snad ano :3 Začnu buďto ještě dnes, nebo zítra. Dylan.

čtvrtek 14. června 2012

Recenze - Muži, kteří nenávidí ženy

Autor: Stieg Larsson
Originální název: Man som hatar kvinnor
Český název: Muži, kteří nenávidí ženy
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 519
Rok vydání: 2008, 2012 filmová obálka


Hodnocení obálky: 5 hvězdiček
Hodnocení knížky: 5 hvězdiček




Anotace: Novinář Mikael Blomkvist má za úkol vyšetřit starý kriminální případ: Harriet Vangerová, vnučka průmyslníka Vangera, zmizela beze stopy téměř před čtyřiceti lety. Blomkvist se seznámí s Lisbeth Salanderovou, mladou svéhlavou ženou, nepřekonatelnou hackerkou, která se stane pro jeho pátrání nepostradatelnou. Blomkvist a Salanderová tvoří neobvyklý pár, ale dokonalý tým. Společně začnou brzy rozkrývat temnou a krvavou rodinnou historii.


Doba čtení: jeden týden
Reakce po dočtení knihy: Ty kráso, tejden? Děláš si srandu? Tak takhle ten rekord fakt nedám.


Můj názor: (může obsahovat lehké spoilery) I když to normálně nedělám, dovolím si vám představit autora. Stieg Larsson se narodil v roce 1954 a zemřel v roce 2004 na rakovinu a infarkt. Byl to novinář, který se zaměřoval na pravicový extrémismus. Založil organizaci EXPO a byl šéfredaktorem stejnojmenného časopisu. 
Původně plánoval deset dílů Milénia, ale napsal jenom tři a půlku čtvrtého dílu, u kterého se neví, jestli se vydá. Celá trilogie se stala obrovským bestsellem a světovou senzací, ovšem Stieg se slávy nedožil. 


A teď už k samotné knize. No, řeknu vám, to mi to dalo ale práci přečíst to. Obvykle s těmito dlouhými knihami nemám problém, ale byl jsem na škole v přírodě a buďto jsem neměl náladu, nebo jsem neměl čas. Ale když jsem to dočetl, začal jsem hned sepisovat recenzi. 
      Jedná se o detektivní příběh, ale ne o takový, na jaký jste asi zvyklí z jiných. Mikael Blomkvist vyšetřuje 40 let starý příběh. Za úkol má zjistit co se stalo s Harriet Vangerovou, vnučkou Henrika Vangera, který vede Vanger koncern. Na pomoc mu přichází Lisbeth Salanderová, hackerka, která už nějakou tu dobu Mikaela sleduje. Ti dva si k sobě najdou tak nějak cestu a zamilují se do sebe. Ale nečekejte žádné "Miluji tě," nýbrž "Pojď mě víš co" a tak podobně. Další sexuální kniha, z které jsem se přiučil pár nových výrazů. 
     Takhle by se dal nějak shrnout hlavní děj knihy. 
Kniha je rozdělená na čtyři nebo pět částí, z nichž první je Úvod, který trvá asi tak nějak 120 stran, v kterém se seznamujeme s Mikaelem a Lisbeth a dozvídáme se něco o jejich životě. Mikael byl odsouzen za pomlouvání Hanse-Erika Wennerstroma a Lisbeth dostala nového poručníka, který... No, to se dozvíte sami.
     Kniha je psána ve třetí osobě, ale film je vyprávěn jakoby z pohledu Mikaela i Lisbeth. Řekněme, že se to tak nějak střídá. Mikael 50 stran, Lisbeth třeba jenom dvě. Takhle to chodí pořád dokola, dokud se nesetkají osobně.
     A já vám něco řeknu. Jako první jsem se dozvěděl o knihách, ale nijak mě nezaujaly, protože je to politické. Rozhodl jsem se, že se podívám na film a uvidím. Samozřejmě jsem si pustil verzi z roku 2009. A neudělal jsem chybu! Proto jsem se konečně dostal i ke knize. A teď vám to už konečně řeknu. Nevím, proč jsem to četl. Je to děsně politický, nasilnický a tak, a tohle já opravdu nemusím, ale děsně se mi to líbilo. Dokonce tak, že se můžu dočkat, až se vrhnu na další díly. 
     Zpátky ke knize. Na začátku ((rozumějte strana 70 a dále) nám Henrik Vanger vypráví co se vlastně odehrálo a podobně, a to je i hlavní zápletka knihy.
 Henrik Vanger chce zjistit, co se stalo s jeho vnučkou Harriet. Nabídne Mikaelovi ubytování v chatce, podepíšou smlouvu na rok a kniha se může pořádně rozjet.




Shrnutí
Pokud bych měl shrnout, zda se mi kniha líbila nebo ne, bez váhání bych odpověděl "Líbila, a moc," což se mi u politických věcí opravdu nestává. Teď koukám, že jsem vám nahoru ani nenapsal proč má Lisbeth ve 24 letech poručníka. No, já si teď nevzpomenu, jestli to je v prvním díle vysvětleno, ale upálila svého otce a od té doby je takzvaně duševně chorá, jak by asi řekla mládež, tak "jetá."
     Kniha se četla lehce, 519 stránek mi nevadilo.
     A teď si dovolím takovou malou poznámečku. K filmům. Já vždycky budu zastáncem původních třech švédských filmů. I herců. Nejde o to, že by se mi hollywoodská verze nelíbila, ale jde o tom, že mi Američani přijdou už vážně trapní. Remake po dvou letech? Je pravda, že byla 2011 více brutálnější, ale to je možná tak všechno. Daniel Craig a Rooney Mara mě přesvědčili, ale Michael Nyqvist a Noomi Rapace (OMG JÁ JÍ ŽERU!!!)  budou pro mě prostě nejlepší. Celkově dávám knize zasloužených 5 hvězdiček.




     



Žádné komentáře:

Okomentovat